Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tarnów. MPK testuje na ulicach miasta elektryczny autobus [ZDJĘCIA]

Robert Gąsiorek
MPK testuje na swoich autobusowych liniach elektryczny pojazd. Ekologiczny Solaris kursuje na najpopularniejszych trasach. Po dwóch tygodniach prób spółka oceni, jak tego typu tabor sprawdzi się na tarnowskich ulicach.

Biało-niebieski autobus można spotkać na liniach 0, 1, 9, 30 i 33.Solaris Urbino 12 electric może pomieścić w sumie 70 pasażerów i oczywiście wyposażony jest m.in. w klimatyzację.

Pasażerowie, którzy mieli okazję przejechać się supernowoczesnym autobusem chwalą sobie przede wszystkim komfort podróży. - Czasami odczuwa się takie wrażenie jakby się jechało jakimś nowym pociągiem, a nie autobusem - komentuje Alicja Wolniewicz, która w piątek pierwszy raz wsiadła do elektrycznego autobusu.

Komfort podróżowania doceniają również kierowcy. Podkreślają, że czują się w nim, jakby prowadzili meleksa.

Autobus po tarnowskich ulicach jeździ od 9 lipca. Władze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego mają jednak swoje pierwsze uwagi do tego typu taboru.

- Jest nieco głośniejszy przy większych prędkościach oraz bardzo słychać wentylację tak zwanych falowników, czyli elementów, które zamieniają prąd stały na zmienny - ocenia prezes Jerzy Wiatr.

To jednak tylko drobne uwagi. Poważniejsze zastrzeżenia dotyczą zasięgu autobusu. Na jednym ładowaniu może on przejechać zaledwie 130 kilometrów. Później konieczne jest pięciogodzinne ładowanie.

- Jest to tylko jedna trzecia pracy jaką dziennie wykonują autobusy z silnikami diesla oraz napędzane gazem.Dodatkowo martwi nas to, że w zimie ten zasięg będzie dodatkowo jeszcze znacznie niższy, bo elektryczne ogrzewanie zużywa jeszcze więcej prądu niż klimatyzacja - zaznacza prezes Wiatr. Dodaje jednak, że coraz więcej firm produkujących autobusy przygotowuje pojazdy elektryczne bardziej wydajne. Niewykluczone również, że tarnowskie MPK zamiast na elektryczne autobusy bateryjne, postawi na wodorowe. - Chcemy wydawać pieniądze rozsądnie, żeby potem nie żałować. Bateryjny autobus elektryczny kosztuje obecnie 2,5 miliona złotych i po kolejnych sześciu latach trzeba wydać następnych 600 tysięcy złotych na wymianę baterii. W przypadku autobusu wodorowego nie ma takiej potrzeby - słyszymy.

MPK jeszcze w lipcu ogłosi tzw. dialog techniczny, w ramach którego do spółki będą mogli zgłaszać się producenci autobusów elektrycznych bateryjnych i wodorowych z całego świata, aby zaprezentować swoje oferty. Prawdopodobnie już wkrótce w Tarnowie testowany może być właśnie pojazd wodorowy.

ZOBACZ KONIECZNIE:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto