Spis treści
- Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 to inwestycja w lepszy dostęp do kolei w mniejszych miejscowościach i miastach, także w województwie podkarpackim. Poprawa warunków obsługi na peronach będzie sprzyjać wyborowi kolei w codziennych podróżach do pracy lub szkoły. Na realizację programu polski rząd przeznaczył miliard złotych – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Do podkarpackich przystanków, które z myślą o potrzebach podróżnych zostały przebudowane, np. na linii Mielec – Dębica lub na trasie Rzeszów – Przemyśl dołącza kolejne. Nowe i bardziej dostępne dla podróżnych.
– Prace, które PKP PLK wykonają w Przemyślu, Medyce i Żurawicy ułatwią podróżnym dostęp do kolei regionalnej i międzywojewódzkiej. Zwiększy się również bezpieczeństwo w drodze do pociągów. Inwestycje w województwie podkarpackim są realizowane z Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, który w całej Polsce obejmuje ponad 350 lokalizacji – twierdzi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK.
Dodatkowy przystanek kolejowy w Przemyślu, peron w Medyce i tunel w Żurawicy
Dodatkowy przystanek Przemyśl Lwowska (robocza nazwa), na linii Kraków Główny – Medyka będzie się znajdował przy ul. Lwowskiej, koło centrum handlowego.
Peron będzie wyposażony w:
- wiaty,
- ławki,
- tablice informacyjne,
- oznakowanie,
- pochylni, które zapewnią lepszy dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania,
urządzenia, które będą ułatwieniem dla podróżnych niewidomych i niedowidzących:
- ścieżki dotykowe,
- pasy ostrzegawcze,
- oznakowanie w alfabecie Braille’a.
Na stacji Medyka nowy peron ułatwi dostęp do pociągów. Obiekt znajdzie się w dogodniejszej dla mieszkańców lokalizacji - ok. 500 metrów w kierunku Przemyśla. Standard przystanku będzie odpowiadał oczekiwaniom wszystkich podróżnych – podobnie jak nowy przystanek w Przemyślu.
Na stacji Żurawica podróżni skorzystają z przejścia pod torami oraz pochylni. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo pasażerów kolei oraz dostępność osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zaplanowano także system ścieżek dotykowych i pasów ostrzegawczych oraz oznakowanie w alfabecie Braille’a dla osób niewidomych i słabo widzących.
- PKP PLK podpisały 10 lutego umowy z wykonawcami na zaprojektowanie i zrealizowanie prac o łącznej wartości ponad 12,5 mln złotych netto. Zakończenie prac planowane jest w trzecim kwartale 2023 r. - informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Umowy w sprawie budowy dodatkowego przystanku w Przemyślu - o wartości 2 mln złotych netto oraz na budowę nowego peronu w Medyce za 2,4 mln złotych netto, podpisano z Przedsiębiorstwem Budownictwa Specjalistycznego „Transkol”. Kontrakt, dotyczący budowy przejścia podziemnego w Żurawicy o wartości 8,1 zł netto, na zlecenie PLK zrealizuje Firma INTOP Tarnobrzeg.
Program Przystankowy na Podkarpaciu obejmuje dziewięć inwestycji
W województwie podkarpackim Program Przystankowy obejmuje dziewięć inwestycji z listy podstawowej w miejscowościach:
- Przemyśl,
- Hurko,
- Medyka,
- Żurawica,
- Ropczyce,
- Strzyżów,
- Mielec (dwa nowe przystanki),
- Zaklików.
Podpisano umowę na budowę przystanków Mielec Europark i Chorzelów Południowy oraz Strzyżów Zachód. W toku jest przetarg na przebudowę peronów w Ropczycach. Na liście rezerwowej jest 11 zadań.
Rządowy Program dla dostępniejszej komunikacji kolejowej.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?