Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trzy pasy ruchu na A4 od Tarnowa do Krakowa! Minister infrastruktury podpisze decyzję o przygotowaniach do rozbudowy A4

Andrzej Skórka
Andrzej Skórka
Plany rozbudowy A4 od Tarnowa do Krzyżowej dotyczą dobudowy dodatkowych pasów ruchu na autostradzie w obu kierunkach
Plany rozbudowy A4 od Tarnowa do Krzyżowej dotyczą dobudowy dodatkowych pasów ruchu na autostradzie w obu kierunkach Anna Kaczmarz
W poniedziałek (20 listopada) w Krakowie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisze program inwestycji dla poszerzenia autostrady A4 od Krakowa do Tarnowa o trzeci pas ruchu. Na efekty kierowcy będą musieli jednak poczekać co najmniej 10 lat.

Miesiąc temu minister Andrzej Adamczyk podpisał tak zwany program inwestycji dla odcinka Katowice Murckowska – Balice.

Poszerzanie autostrady A4 od Krzyżowej do Tarnowa

Co prawda odcinkiem tym administruje Stalexport, ale w 2027 roku firmie wygasa koncesja na utrzymanie ponad 60-kilometrowego fragmentu A4.

Szef resortu infrastruktury zatwierdził już także program inwestycji dla A4 od Katowic do granicy z woj. opolskim.

W poniedziałek (20 listopada) w siedzibie krakowskiego oddziału GDDKiA parafowany zostanie z kolei program inwestycji polegającej na poszerzeniu odcinka A4 od Krakowa do Tarnowa.

W praktyce oznacza to pozwolenie na sfinansowanie opracowania dokumentacji rozbudowy odcinka autostrady na zachód, począwszy od Tarnowa.

Do ewentualnych robót drogowych jeszcze daleko. Zgodnie z założeniami etap przygotowawczy potrwać może do 2028 roku. Na realizację inwestycji w systemie „zaprojektuj i wybuduj” planowany jest okres 2030-33.

Dodatkowe pasy ruchu na A4 pochłoną miliardy złotych

Temat poszerzenia autostrady A4 na długości kilkuset kilometrów (od Tarnowa do Krzyżowej) pojawił się ponad dwa lata temu, a na początku 2023 roku rozbudowa została wpisana do rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033).

Wstępnie inwestycja podzielona została na dwa odcinki:

  • rozbudowa fragmentu Wrocław-Krzyżowa o długości 116 kilometrów (szacowany w styczniu koszt to ponad 8,5 mld zł)
  • poszerzenie trasy między Wrocławiem i Tarnowem o długości 337 kilometrów (szacunkowy koszt 27 mld zł)

Wszystko wskazuje jednak na to, że realizacja gigantycznej inwestycji dzielona będzie na krótsze odcinki, a wobec inflacji koszty wzrosną.

Ruch na A4 coraz większy

Według badań natężenia ruchu na A4 przeprowadzonych w latach 2020-21 średni ruch dobowy wynosi:

  • w Krakowie od 70 do ponad 80 pojazdów (w 2015 r. było to 50-64 tys.).
  • między Targowiskiem i Bochnią 43-46 tys. pojazdów (poprzednio 30 tys.)
  • między Brzeskiem i węzłem Tarnów-Centrum 31 tys. pojazdów (wcześniej 18-23 tys.)

Remont ulicy Szkotnik w Tarnowie już prawie na półmetku

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dabrowatarnowska.naszemiasto.pl Nasze Miasto